Про земельні відносини під час воєнного стану
Чи заборонено зараз набувати у власність земельні ділянки/права оренди на земельних аукціонах в системі «Прозорро.Продажі»?
Відповідно до Закону № 2145-IX земельні торги щодо прав оренди, емфітевзису, суперфіцію щодо земельних ділянок с/г призначення державної, комунальної власності не проводяться. Заборони щодо проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок (прав їх оренди) інших категорій земель законом не встановлено.
На земельних торгах у системі «Прозорро.Продажі» (після ухвалення Закону № 2145-IX) придбали право оренди с/г землі та уклали договір. Зареєструвати не можемо. Як це зробити та почати користуватися землею?
Право оренди можна буде зареєструвати тільки з відновленням роботи Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Чи можна організовувати аукціон із продажу права оренди земельної ділянки не с/г призначення (наприклад, водного фонду тощо) через систему «Прозорро.Продажі», якщо лот сформовано «під ключ» зі всіма необхідними документами відповідно до Земельного кодексу України?
Скасовано тільки торги, які стосується земель с/г призначення. Заборони продажу на земельних торгах права оренди на земельні ділянки, які мають інше цільове призначення, Законом № 2145-IX не встановлено.
Право на оренду сформованої земельної ділянки виставлено для продажу на земельних торгах у системі «Прозорро.Продажі». Відповідно до Протоколу про результати земельних торгів торги не відбулись (подано заяву від одного учасника). Раді необхідно ухвалювати рішення про скасування торгів чи вони скасовані автоматично з огляду на те, що набув сили Закон № 2145-IX?
Норма закону має пряму дію. Окреме рішення про скасування торгів ухвалювати необов'язково.
Укладений договір після проведення електронних земельних торгів потрібно реєструвати чи необхідно дочекатися, коли запрацюють реєстри?
Законом № 2145-IX така реєстрація не передбачена. Потрібно зареєструвати не договір, а право оренди після відновлення роботи Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Якщо договір оренди закінчився після 24.02.22, але до ухвалення Закону, чи подовжується він автоматично на 1 рік?
Згідно зі ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Саме так тлумачить зміст цієї статті і Конституційний Суд України (див.: Рішення КСУ у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення ч. 1 ст. 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 р. № 1-рп/99 справа № 1-7/99). Також це відображено й у п. 2 ст. 5 Цивільного кодексу України, відповідно до якого акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом’якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Тому Закон № 2145-IX може застосовуватися до наявних відносин станом на 7 квітня, коли цей Закон був введений у дію. Якщо договір щодо землі припинив свою дію до 7 квітня 2022 року, вважається, що такі договірні відносини припинилися. Тому такий договір не підлягає поновленню відповідно до Закону № 2145-IX.
Чи правомірне рішення органу місцевого самоврядування про передачу ділянки в приватну власність, прийняте до вступу в силу закону № 2145-IX?
Такі рішення органів місцевого самоврядування, прийняті до вступу в дію Закону, правомірні. Однак, оскільки з 24.02.22 р. припинене функціонування Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, – таке рішення не може бути виконане до відновлення їх функціонування.
Що робити з договорами оренди на землі для товарного с/г виробництва, якщо їх дія закінчується у квітні 2022 року, але рішення про нові договори оренди ухвалено в лютому зі ставкою річної орендної плати 10%?
Якщо дія договору закінчилася після 7 квітня 2022 р., то відповідно до Закону № 2145-IX такий договір вважається автоматично поновленим на 1 рік.
Чи можна надати в оренду сформовану земельну ділянку (є кадастровий номер, визначена площа), яка потребує зміни цільового призначення?
Якщо при передачі в оренду земельної ділянки потрібно змінювати її цільове призначення (код цільового призначення), то таку ділянку можна буде передати в оренду після відновлення роботи Державного земельного кадастру, оскільки зміна цільового призначення ділянки має фіксуватися у кадастрі.
Чи можна передавати в оренду землі запасу для ведення с/г виробництва без зміни цільового призначення?
Із 2021 р. землям запасу с/г призначення присвоюється окремий код цільового призначення. При передачі такої ділянки в оренду для ведення товарного с/г виробництва потрібно присвоїти ділянці новий код цільового призначення. Водночас при зміні цільового призначення потрібно вносити відомості до Державного земельного кадастру, який наразі не працює. Тому передача земельної ділянки с/г призначення, яка перебуває у запасі, буде можливою після відновлення роботи Державного земельного кадастру.
Якщо ділянка сформована (з кадастровим номером, площею) як землі загального користування (пасовища, сіножаті). Чи можна таку земельну ділянку передавати в оренду для ведення товарного с/г виробництва (розорювати)?
Земельні ділянки під громадськими сіножатями та громадськими пасовищами мають окремий код цільового призначення – 18.00. Для передачі їх в оренду для ведення товарного с/г виробництва потрібно змінювати код цільового призначення ділянки. Це стане можливим лише після відновлення роботи Державного земельного кадастру, де відображаються відомості про цільове призначення земельної ділянки.
Чи дозволено формувати земельну ділянку за рахунок ділянки під господарськими будівлями і дворами для передачі такої ділянки в оренду для ведення товарного с/г виробництва?
Закон № 2145 не забороняє формування земельної ділянки під господарським двором для передачі її в оренду для ведення товарного с/г виробництва. Але проблема в тому, що такі земельні ділянки мають різне цільове призначення. Для того щоб зареєструвати ділянку в кадастрі та внести відомості про нове цільове призначення ділянки, потрібно внести відповідні дані до Державного земельного кадастру (він наразі не працює). Тому поки що така оренда земельної ділянки неможлива.
Чи можна розробляти документацію з землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на присадибні ділянки (для будівництва та обслуговування житлового будинку), а також проводити державну реєстрацію такої земельної ділянки?
Передача присадибних земельних ділянок громадянам у власність потребує проведення реєстрації таких ділянок у Державному земельному кадастрі, а прав на них – у Державному реєстрі речових прав. Оскільки кадастр і реєстр наразі не працюють, то передача таких земельних ділянок у власність не здійснюється. Закон № 2145 не поширюється на відносини щодо передачі присадибних земельних ділянок органами влади у власність громадян.
Чи можуть органи місцевого самоврядування передавати в оренду земельну ділянку с/г призначення із цільовим призначенням «для ведення фермерського господарства»?
Згідно із Класифікацією, окремими видами цільового призначення земельних ділянок є: код 01.01 – для ведення товарного с/г виробництва; код 01.02 – для ведення фермерського господарства. Оскільки в цьому випадку потрібно змінювати цільове призначення, передача такої ділянки в оренду на підставі Закону № 2145 не здійснюється.
Чи можна здати в оренду земельну ділянку державної власності, яка перебуває у постійному користуванні сортодослідної станції (КВЦПЗ – 01.09)?
Земельні ділянки науково-дослідних установ та земельні ділянки для ведення товарного с/г виробництва мають різне цільове призначення. Земельна ділянка не може бути здана в оренду на підставі Закону № 2145, якщо потрібно змінювати її цільове призначення.
Як змінити склад угідь («пасовище» на «рілля») при передачі земельної ділянки в оренду для ведення товарного с/г виробництва?
Зміна угіддя «пасовище» на «рілля» здійснюється шляхом розробки проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. Згідно зі ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр», склад угідь із зазначенням контурів, координат поворотних точок підлягає внесенню до Кадастру – це частина відомостей про земельну ділянку. Тож зміна складу угідь земельної ділянки наразі неможлива – вона буде доступною після відновлення роботи Державного земельного кадастру, куди необхідно внести відомості про відповідні зміни.
Чи може місцева рада надати земельну ділянку для городництва громадянину відповідно до ст. 36 Земельного кодексу України?
Місцева рада зможе це зробити тільки після відновлення роботи Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав (наразі вони не працюють) – на підставі не Закону № 2145, а Земельного кодексу України.
Як законно передати в користування землі в межах населених пунктів біля присадибної ділянки (городи), якщо ці землі не використовуються – вони належать спадкоємцям, але відсутнє будь-яке документальне оформлення?
Якщо померлі громадяни (спадкодавці) не мали оформлених прав на городи (здійснювали фактичне землекористування), то їх спадкоємці не можуть їх успадкувати. Очевидно, такі земельні ділянки слід вважати вільними, вони належать на праві власності громадам і їх можна надавати в користування іншим особам.
Чи можна передавати в оренду частину площі землі, на яку не виготовлений кадастровий номер?
При передачі в оренду частину площі земельної ділянки потрібно сформувати її у земельну ділянку за правилами, передбаченими Законом № 2145, тобто, на підставі розробки землевпорядної документації землеустрою щодо інвентаризації земель.
Чи дозволено передавати в оренду невитребувані (нерозподілені) паї?
Так, це можливо. Такі земельні ділянки передаються в оренду за рішенням ради відповідної територіальної громади.
Де отримати відомості про землі державної власності, які є можливість передати в оренду?
До відновлення роботи Державного земельного кадастру такі відомості можна отримати у Держгеокадастрі або його територіальному органі. Сільська, селищна та міська ради теж можуть мати такі відомості.
У який спосіб здійснюватиметься передача в оренду земельних ділянок під водними об'єктами?
Закон № 2145 не регулює питання передачі в оренду земельних ділянок під водними об’єктами. Така передача може здійснюватися на підставі Земельного кодексу України, Закону про аквакультуру та інших законодавчих актів, але тільки після відновлення роботи Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав (наразі вони не працюють), у якому можна буде зареєструвати право оренди водного об’єкта, а не договір оренди.